Blogi

MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 6

Share |

Lauantai 8.10.2016 - Reino Myllymäki


VL Myrskyn kannuspyörä on sisään vedettävä. Kannuspyörää ei kuitenkaan vedetä sisään perärungon sisään suoraan erilaisten vaijerien ym. rakenteiden keskelle, vaan sille on tehty kevytmetallista erityinen kotelo.

MY-14_Kannus_ja_korjatut_pyrston_pellit_1.jpg
MY-14 joutui onnettomuuteen, jossa MY-41 rullasi sen päälle. Päälle ajaneen koneen potkuri ruhjoi MY-14:n pyrstön pahoin, käytännössä poikki. Niinpä ihmeen kaupalla säilynyt MY-14:n kannuspyörän kotelo on pahoin vääntynyt ja kolhiintunut, ja jotkut hitsaussaumat olivat repeilleet.

MY-14_Kannus_ja_korjatut_pyrston_pellit_2.jpg
Apu löytyi MY-9:stä, jonka kotelo ja sen kiinnitysputket olivat paremmassa kunnossa. Kannuspyöräkotelon lommo oikaistiin ja kotelo lasikuulapuhallettiin. Myös kiinnitysputki lasikuulapuhallettiin ja maalattiin; lisäksi se sai kaksi uutta laippamutteria ja taaimmaiset kiinnitysosat.

MY-14_Kannus_ja_korjatut_pyrston_pellit_3.jpg
Muodostuskaaret olivat täysin tuhoutuneita, joten piirustukset otettiin esille ja niiden mukaan tehtiin uudet kaaret, jotka sovitettiin koteloon ja sen kiinnitysputkiin. Lisäksi kiinnitysputkiin asennettavat verhoiluvanerin kiinnitysrimat uusittiin.

Pyrstön korjauksesta on jäljellä vielä vaijeritöitä...

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

9.10.2016 22.26  Jouni Penttilä

Ilmeisesti sähkömoottori on pyörittänyt näkyvää akselia ja nivelletty vipuvarsi kääntänyt kannuspyörää sisään päin? Näinkö mekanismi toimi?

10.10.2016 19.46  Reino Myllymäki

Näin taitaa olla. Vastattu tarkemmin historiakysymyksissä.

10.10.2016 20.25  Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

Kuvassa näkyvä maalamaton akseli ja vipuvarren osa eivät ole Myrskyn osia, vaan korvaavat asennusvaiheessa puuttuvia kääntömekanismin osia, joihin kuuluvat kierukkaruuvi ja ratas, kulmavaihde sekä ketjupyörä. Mekanismiin kuuluu monimutkaisia koneistettuja ja valettuja osia, joiden teettämisestä tai pois jättämisestä ei ole vielä tehty päätöstä. Mekanismilta lähtee pitkä ketju ohjaamon suuntaan, jossa on sähkömoottori, joka käyttää kannuksen sisäänvedon lisäksi myös päälaskutelinettä ja laskusiivekettä.

11.10.2016 9.43  Heikki Vilhunen

Ovatko tuonaikaiset (40-luvun) hitsaustyöt putkirungon ja vaikkapa tuon kannuspyörän rakenteen osalta tehty kaasulla hitsaten?

11.10.2016 14.24  Reino Myllymäki

Kyllä, kaikki VL Myrskyn hitsisaumat ovat kaasulla hitsattuja. Valtion Lentokonetehtaalta lähetettiin vasta 1944 ensimmäinen hitsaaja sähköhitsauskurssille ESABille Ruotsiin.

15.10.2016 23.45  Heikki Vilhunen

Kiitokset Reinolle vastauksesta.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini